Az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése:
A Miskolci Egyetem Anyag- és Vegyészmérnöki Karán (korábban: Műszaki Anyagtudományi Kar) 2019. szeptemberétől vegyészmérnök alapszakot indítottunk. Az újonnan induló vegyészmérnök képzés keretében az országban először, kísérleti jelleggel bevezettük a személyre szabott oktatási modellt, amelytől a képzés színvonalának emelését és egyben a lemorzsolódás csökkenését várjuk.
Meggyőződésünk, hogy az új vegyészmérnökképzés rövid és hosszú távon is segítséget tud nyújtani a régió vegyipari szakemberhiányának enyhítésében.
A munkaerőpiac is egyre kevésbé éri be a formális oktatás nyújtotta lehetőségekkel; mind több szektorban lesz szükség olyan speciális kompetenciákra, amelyeket az egyetem nem tud kialakítani. A munkaerőpiac számára, különösen a kiemelt ipari partnereink érdekében, az általános tanrendbe illesztett egyéni, személyre szabott tanulási ösvényeket igyekszünk kialakítani.
A javaslat lényege, hogy az alapképzésbe belépő hallgatóink mellé páronként egy fiatal oktató mentort állítunk. A mentorok feladata, hogy heti rendszerességgel konzultáljanak a rájuk bízott hallgatókkal, segítsék a hallgatók előrehaladását a tanulmányaik során. Ezzel együtt folyamatosan monitorozzák az újonnan indított vegyészmérnökképzés szakmai tárgyait, hogy azok mennyiben segítik elő a megfelelő mérnöki kompetenciák kialakulását. Ahol szükséges az egyének szintjén avatkoznak be, vagy ha a jelenség általános, akkor arra a teljes képzést érintő javaslatokat fogalmaznak meg. A másod évtől kezdődően egy-egy mentor két korábbi hallgatójához újabb 2-2 hallgató kerül, és a 3. évben szintén (lásd keretes összegzés). Az oktatók a mentorálási feladatok a folyamatosan megosztják a felsőbb éves hallgatókkal.
A vegyészmérnök hallgatókat a három ipari orientációs csoportban kezdik meg az ismerkedést az ipari igényekkel és követelményrendszerrel. A fő ipari támogatók (Intézeti Tanszékek) havonta egy-egy alkalommal orientációs megbeszélésekre invitálják a hallgatókat, így a hallgatók az ipari gyakorlatokat már egy jól ismert közegben tudják elkezdeni. A hallgató orientációs csoportok kialakítása a legnagyobb rugalmasság mentén a mentorok és az érintett tanszékvezetők egyetértésével történik.
A kétféle csoportban hallgatóink elsajátítják:
A modern jól képzett mérnökök kompetenciáinak kiterjesztésével ugrásszerűen javulni fog a problémafeltáró és megoldó készség. A felmenő rendszerben elsajátítják a hallgatóink a tanítva tanulni elvet, így egy sokkal biztosabb alkalmazható tudással fogják befejezni tanulmányaikat. Ezzel együtt átalakul a motivációs bázis is; kialakítjuk hallgatóinkban az egyéni és csoportos kompetenciák kibontakoztatásának képességét. Az iparban elvárt élethosszig tartó tanulás igénye fog kifejlődni a tanulási tartalom és forma személyre szabásán keresztül. Ezzel az új módszerrel lesz csak biztosítható az oktatásban a technológiai szinten már meglévő produktivitás.
Bízunk benne, hogy az újonnan induló vegyészmérnök alapképzés esetén kipróbálandó módszertani kísérlet sikere esetén általánosítható lesz a mérnökképzés teljes vertikumára. A Miskolci Egyetem és selmeci jogelődjei is élen jártak az oktatás megújításban, meggyőződésünk, hogy ez az országosan is egyedülálló kezdeményezés a „személyre szabott egyetemi képzés” az egyetemünket a hazai és a nemzetközi mérnökképzés élvonalába helyezi.
A vegyészmérnök a kőolaj- és benzinszármazékok, gyógyszerek, szintetikus anyagok, növényvédő szerek, mosószerek, kozmetikai termékek, műanyagok és gumik, műtrágyák, egyéb vegyipari termékek gyártását irányítja a környezetvédelmi követelmények figyelembevételével, kidolgozza a nagyüzemi vegyi folyamatok technológiáját, ellenőrzi a termékek kémiai összetételét, minőségi paramétereit, felügyeli a vegyi üzemek karbantartását, javítását és mindezen témakörökben kutatást folytat.
Feladatai: